E- TOURISM تعریف گردشگری الکترونیک
مفهوم گردشگری الکترونیک شامل کلیه اجزاء کسب و کار از قبیل تجارت الکترونیکی، تحقیق وتوسعه الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی و ارایه خدمات به صورت الکترونیکی است.عبارتست از بکارگیری فناوری نوین برای ارائه سرویسهای مورد نیاز ،( ET) گردشگری الکترونیک گردشگران. با استفاده از فناوری اطلاعات ارایه سرویسهای مورد نیاز گردشگران ساده تر، با کیفیتی بالاتر و عبارتست از دریافت خدمات الکترونیکی گردشگری با کمک ET هزینه ای کمتر انجام می پذیرد. در واقع ET عبارتست از دریافت خدمات الکترونیکی گردشگری با کمک فناوری اطلاعات بطور مستقیم، به همراه طراحی سازمانی و آماده سازی اطلاعات اصلی بطور
ONLINE با توجه به نواحی گردشگری، صنعت توریسم و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات.گردشگری الکترونیک، یک مجموعه واحد می باشد. نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اصفهان سعی دارد که گردشگری الکترونیک را برای مردم آشنا سازد و ایران جز کشورهایی است که در گردشگری از این محور مهم در صنعت گردشگری برخودار می باشد.
گردشگری الکترونیک نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است .امروزه این دو پدیده هر دو از فعالیت های عمده و بسیار مهم در ایجاد درآمد و فرصت های شغلی در جهان به شمار می روند و به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری خارجی می تواند در ابعاد مختلف از جمله ایجاد درآمد های ارزی و افزایش تولید ناخالص داخلی،منبع در آمد برای دولت ،منبع ایجاد اشتغال و بهبود خدمات اجتماعی داشته باشد ،بنابراین برای ورود به بازار رقابتی جهان مجبور به تجهیز امکانات و بهره برداری از تکنولوژی های نوین می باشند.روش تحقیق توصیفی سعی گردیده تا در خصوص نقش گردشگری الکترونیک در ایران به عنوان عاملی موثر در توسعه ی گردشگری بیان گردد و چون اصفهان یکی از شهر ها ی زیبا است و گردشگری در این شهر بسیار مهم و قابل توجه است در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اصفهان ، یکی از محورهای نمایشگاه ((گردشگری الکترونیک)) می باشد.
توریسم یا گردشگری، صنعتی نوپا و درآمدزا است که در سالهای اخیر توسعه چشمگیری پیدا نموده است.به عقیده بسیاری از صاحب نظران، توریسم، صنعت مسلط در سالهای آتی خواهد شد و آثار اقتصادی و بنابراین این صنعت پدیده های اجتماعی متعددی را در بر خواهد داشت طبق تعریف سازمان بین الملی جهانگردی، جهانگرد به فردی گفته می شود که برای مدتی از محل سکونت خود خارج شود و با هدف تفریح، تجارت یا … در مکانی دیگر اقامت کند. با این تعریف می توان گفت همه ما در طول سال زمان های زیادی بدون آنکه خود از آن اطلاع داشته باشیم به سفر میرویم، هنگامی که برای کار تجاری و دیگر امور از شهر یا کشور خود دور می شویم به عنوان گردشگر بوده ایم. آیا در آن هنگام به عنوان یک گردشگر، اطلاع کافی از امکانات رفاهی و نقاط دیدنی شهر یا کشور مقصد خود داشته ایم؟ اما امروزه با ظهور ابزار های اینترنتی که بعد زمان و مکان را از زندگی مردم حذف کرده، دیگر پیمودن مسافت بین کشورها فقط جهت شناسایی نقاط دیدنی و امکانات آن ارزشی نخواهد داشت و هر لحظه که اراده کنید از طریق اینترنت و دنیای مجازی در کسری از ثانیه می توانید به یک کشور سفر کرده و از امکانات گردشگری آن به صورت مجازی بازدید کنید و اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورید. به همین جهت، از جمله مباحثی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته، بحث “جهانگردی مجازی” است.
این نوع بخصوص جهانگردی به افراد امکان می دهد پیش از آنکه به صورت فیزیکی سفر خود را آغاز کنند، به صورت مجازی و از طریق ابزارهای اینترنتی وارد محل مورد نظرشان شده و با در اختیار گرفتن برنامه های تلویزیونی، مقاله ها، گزارش های منتشر شده در نشریات، کتاب ها و… درباره آن مکان، مزایا و معایب این سفر را دریابند و به راحتی در مورد انجام این سفر تصمیم گیری کنند که متاسفانه در این عرصه کشور ما جهت شناساندن ایران به گردشگران در دنیای مجازی مناسب عمل نکرده و در رابطه با ایران و نقاط گردشگری آن و نحوه سفر به آن و رزرو هتل و پرداخت هزینه ها از طریق اینترنت اطلاعات کمی وجوددارد.در شروع هزاره سوم، فناوری اطلاعات، به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان مطرح شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز به گونه ای با زندگی مردم عجین گردیده که روی گردانی و بی توجهی به آن اختلالی عظیم را در جامعه به وجود می آورد. یکی از این تحولات در این راستا وجود گردشگری الکترونیکی و اینترنتی در هر کشوری است که می تواند زمینه حضور تدریجی، منطقی، علمی و اقتصادی این پدیده ارزشمند را فراهم نماید که در حال حاضر معیار سنجش توان علمی و قدرت کشورها برای تولید، توزیع و استفاده از دانش است. نیاز سنجی، ترغیب و اقناع، آگاه سازی، ارتباطات موثر و بهره گیری از تکنولوژی نوین در این حوزه رسانه ای است که بسیاری از کشورها را در زمره برترین های جذب توریست در جهان قرار داده است و برای همین در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اصفهان این حوزه درمحورهای اصلی قرار گرفته است. برای گردشگر، دیروز ضعف خدمات رسانی در قبال بازدید از جاذبه های یک کشور محروم قابل اغماض بود امروزه به دلیل کثرت مقاصد گردشگری و آغاز رقابت میان کشورها درخصوص نحوه و استانداردهای ارایه خدمات قابل چشم پوشی نیست چون پیشرفت های تکنولوژیکی به باعث شده تا سطوح توقعات و انتظارات گردشگران از خدمات ارایه شده در کشورهای ویژه در حوزه میزبان بالا رود. این امر تا حدی انتخاب کشورهای مقصد را با پیچیدگی مواجه کرده است.
زمینه های فناوری اطلاعات و ارتباطات
فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به مردم سراسر جهان امکان می دهد که تقریباً فوری به اطلاعات و دانش دسترسی یابند. فناوری امروزه با نرخی فزاینده و به صورت تصاعد هندسی در حال رشد می باشد. کاربردهای فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، مزایایی در همه جنبه های زندگی است و می تواند به توسعه پایدار در حوزه های مدیریت عمومی، تجارت، آموزش و تربیت، بهداشت، اشتغال، محیط زیست، کشاورزی و علم، در چهارچوب استراتژی های الکترونیکی ملی، کمک کند. از جمله می توان به اقدام در بخشهای ذیل اشاره کرد:
- دولت الکترونیک
- بهداشت الکترونیکی
- کشاورزی الکترونیکی
- تجارت الکترونیکی
- اشتغال الکترونیکی
- علم الکترونیکی
- آموزش الکترونیکی
- محیط زیست الکترونیکی
- ماهیت گردشگری الکترونیک و گردشگری مجازی